Menüü

FILOSOOF ARISTOTELESE 3 NÕUANNET, MIDA HEAD ESINEJAD JÄRGIVAD

Teame Aristotelest kui silmapaistvat Vana-Kreeka filosoofi. Aga kuidas oleks ta saanud oma tarkust kuulutada, kui ta ei oleks olnud hea kõnemees? Siin tema kolm nõuannet, mida kõnet koostades ja pidades peab arvestama:

1. Mõtle oma publikule, mitte iseendale.

Enamiku inimeste jaoks tähendab hea kõne ettevalmistamine lõputuid tunde.  Mida nad seejuures sageli mõtlevad?  “Mis siis, kui ma ebaõnnestun?”, “Mis siis, kui mind peetakse ebakompetentseks?”, “Kas ma ikka oskan võimalikele küsimustele vastata?”, jne.
Aristotelese nõuaanne on kõik need küsimused unustada ning pühenduda hoopis inimestele, kelle poole te pöördute ja kelle tähelepanu püüate. Kõlab lihtsalt, eks! Ometi on seda nii raske teoks teha.

Alustuseks küsige endalt: kes on teie publik? Kui palju kuulajaid tuleb? Kui vanad nad on? On nad mehed või naised? Mida nad teavad teie enda ja teie teema kohta? Miks nad kogunevad teid kuulama? Kuidas saate neid aidata?
Enne kirjutama asumist mõelge läbi oma jutu eesmärk – kas te soovite meelt lahutada, informeerida või hoopis kuulajaid inspireerida?

2. Püüa publikut mõista ja teev neile rõõmu.

Teie meelest on teie jutu teema kvartaalne müük, ettevõtte poliitika või uus hämmastav leiutis. Teie publik on aga keskendunud hoopis isiklikumale teemale – õnnele.
Aristoteles loetleb mitmeid asju, mis inimesi õnnelikuks teevad: tervis, perekond, rikkus, positsioon, jne. Teie kui kõneleja edu sõltub eelkõige võimest käsitleda teemat publiku vaatenurgast – rääkides nii, et nad sind päriselt mõistavad.

Oletame, et pakute finantstoodet. Teate, et see on hea ja kasulik. Numbrid ju tõestavad seda. Aga mis teeb teie publiku õnnelikuks? Pikk loeng numbrite kohta või selgitus, kuidas need numbrid nende elu paremaks muudavad..

3. Räägi oma publiku keeles. 

Ükskõik, kas te pakute kuulajaile palju või vähe, sõltub publiku otsus teie mõtete ja ideedega nõustuda sellest, kui usaldusväärseks nad teid peavad. “Kui kõnelejad käituvad sobimatult,” kirjutas Aristoteles, “seatakse nende usaldusväärsus kahtluse alla – isegi kui nad tõtt räägivad.”
On intuitiivne, et ebamugav kehakeel või sobimatu riietus juhib inimeste tähelepanu teie sõnumist kõrvale. Ja muretsemise asemel, mida teha ja mida mitte, treenige oma tähelepanu viisidele, kuidas oma esitlust publiku kognitiivses universumis raamida. Kui teie auditoorium kasutab meetrilist süsteemi, ärge rääkige tollides.